LOGOMIPÄ
Aiheen kuvaus
-
Tervetuloa opiskelemaan
mielenterveys- ja päihdetyön osaamisalaa!
Ammattitaitovaatimukset
Opiskelija tai tutkinnon suorittaja osaa
-
työskennellä sosiaali- ja terveysalan arvoperustan, toimintaperiaatteiden, lakien ja hoitosuositusten mukaan
-
edistää toiminnallaan mielenterveyttä ja päihteettömyyttä, ehkäistä osaltaan ongelmien syntymistä sekä vahvistaa mielenterveys- ja päihdeasiakkaan asemaa
-
arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan toimintakykyisyyttä, päivittäisistä toiminnoista selviytymistä ja avun tarvetta
-
laatia, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoito-, palvelu- tai kuntoutussuunnitelman
-
edistää mielenterveys- ja päihdeasiakkaan terveyttä ja elämänhallintaa sekä ehkäistä turvallisuutta uhkaavia tekijöitä
-
toteuttaa eri-ikäisten mielenterveys- ja päihdetyön hoito- ja kuntoutusmenetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
-
toteuttaa ja ohjata mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa
-
huolehtia omasta terveydestään, työturvallisuudestaan ja -hyvinvoinnistaan
-
hyödyntää kielitaitoaan asiakaspalvelussa
-
suunnitella oman osaamisensa tuotteistamista
-
kehittää toimintaansa saamansa palautteen perusteella ja arvioida omaa osaamistaan
Mielenterveys- ja päihdetyön osaamisalan valmistavan koulutuksen koulutusosiot (laajuus 30 ov)
Koulutusosio: Asiakaslähtöisyys mielenterveys- ja päihdetyössä (laajuus 16 ov)
Koulutusosio: Mielenterveys- ja päihdetyön hoito- ja kuntoutusmenetelmät (laajuus 14 ov)
Valinnaisen tutkinnon osan koulutusosio (laajuus 10 ov)
kts valinnainen koulutustarjonta otsikon orientoituminen alta
Tutkintosuoritukset
Valinnaisen tutkinnonosan tutkintosuoritus
Osaamisalan tutkintosuoritus
Valmistavan koulutuksen arviointi
Valmistavan koulutuksen arvioinnin tehtävänä on tukea opiskelijan ammatillista kasvua ja itsearviointitaitojen kehittymistä.
Syksyllä 1.8. 2012 tai sen jälkeen lähihoitajaopinnot aloittaneiden opiskelijoiden arviointiohjeistus:
Osaamisalan valmistavan koulutuksen koulutusosiot arvioidaan asteikolla T1 – K3. Opetustapahtumista annetaan erikseen suoritusmerkintä (S). Valmistavan koulutuksen arviointi tehdään osaamisalan kouluttajien yhteistyönä.
Koulutusosioiden arviointi
Osaamisalaopinnot jakaantuvat kahteen koulutusosioon: Asiakaslähtöisyys mielenterveys- ja päihdetyössä ja Mielenterveys- ja päihdetyön hoito- ja kuntoutusmenetelmät. Kumpaankin koulutusosioon sisältyy yhtenä opetustapahtumana työssä oppimisjakso.
Koulutusosioiden arvioinnissa painotetaan oman työtoiminnan perustelemista tietoperustalla (kokoavat tehtävät). Myös aktiivinen osallistuminen valmistavan koulutuksen lähiopetukseen ja tehtyjen oppimistehtävien purkuun oman henkilökohtaistamissuunnitelman mukaisesti sekä valmistavan koulutuksen aikana tehdyt verkko-oppimistehtävät otetaan huomioon koulutusosioiden arvioinnissa. Lähiopetus ja monipuolinen verkkotehtävien yhteinen käsittely oppitunneilla tukevat opiskelijan ammatillista kasvua ja itsearviointitaitojen kehittymistä.
Työssä oppiminen -opetustapahtuma arvioidaan suoritettu (S). Työssä oppimisen arvioinnissa (opintokortissa: työssä oppiminen mieleterveys- ja päihdetyössä) painotetaan toimimista käytännön työtehtävissä työyksikön toimintaohjeiden mukaisesti. Työssä oppimisessa voidaan todeta, milloin opiskelijalla on riittävät valmiudet tutkintosuoritukseen.
Ennen 1.8.2012 lähihoitajakoulutuksen aloittaneiden opiskelijoiden arviointia jatketaan tutkinnon perusosissa toteutuneiden arviointikäytänteiden mukaisesti.
Valinnainen tutkinnon osa arvioidaan sen ammattitutkinnon tai osaamisalan periaatteiden mukaisesti, johon valinnainen tutkinnon osa liittyy.
Tutkintosuorituksen aloittaminen
Mielenterveys- ja päihdetyön osaamisalan valmistava koulutus tulee olla kokonaisuudessaan suoritettu ennen mielenterveys- ja päihdetyön tutkinnon osan suorittamista.
Osaamisalan tutkintosuorituksen voi aloittaa vasta, kun tutkinnon perusosien tutkintosuoritukset on hyväksytty.
Valinnaisen tutkinnonosan tutkintosuorituksen voi tehdä itselle sopivana ajankohtana, kun valinnaisen tutkinnonosan hops:n mukainen valmistava koulutus on suoritettu.Tutkinnon suorittajan nimi Valmistavan koulutuksen aloitus
(syksy / kevät)Tutkinnon perusteet
(2010 / 2001)Oppisopimus
(kyllä / ei)Tutor -opettaja
Ryhmän vastaava kouluttaja: Katri Mäkelä-Näkki (mielenterveystyön kouluttaja)
Muut kouluttajat: Pia Miettinen (päihdetyön kouluttaja) ja Nina Lindholm (kliinisen psykologian kouluttaja)
Ryhmän lukujärjestyskoodi: LMPA 1 ilta
-
-
Orientoituminen
Mielenterveys- ja päihdetyön osaamisalan
koulutusosiot ja opetustapahtumat
Koulutusosio: Asiakaslähtöisyys mielenterveys- ja päihdetyössä (laajuus 16 ov)
Opetustapahtumat:
- Yhteiskunnallisuus ja kulttuurisuus mielenterveys- ja päihdetyössä (3 ov)
- Mielenterveys- ja päihdeongelmat sekä hoitosuositukset (6 ov)
- Työssäoppiminen mielenterveys- ja päihdetyössä (7 ov)
Koulutusosio: Mielenterveys- ja päihdetyön hoito- ja kuntoutusmenetelmät (laajuus 14 ov)
Opetustapahtumat:
- Hoidollinen yhteistyösuhde (2 ov)
- Hoidolliset ja kuntouttavat ryhmät sekä luovan toiminnan menetelmät (3 ov)
- Mielenterveys- ja päihdetyön lääkehoito (2 ov)
- Työssäoppiminen mielenterveys- ja päihdetyössä (7 ov)
Valinnainen tutkinnon osa (laajuus 10 ov)
Koulutusosiot:
- Ehkäisevä päihdetyö (Päihdetyön ammattitutkinto)
- Päihdetyön ammatillinen toiminta (Päihdetyön ammattitutkinto)
- Päihdetyön psykososiaalinen lähestymistapa (Päihdetyön ammattitutkinto)
- Vanhusten kotihoito ja huolenpito (lähihoitajan pt, kaikille valinnaiset tutkinnon osat)
- Erityistä tukea tarvitsevan lapsen hoito (Perhepäivähoitajan ammattitutkinto)
- Monikulttuurisuus (Perhepäivähoitajan ammattitutkinto)
- Yrittäjyys = Yrittäjyyden selkäranka (Päihdetyön ammattitutkinto)
Valinnaisen tutkinnonosan tutkintosuoritus
Osaamisalan tutkintosuoritus
Valmistavan koulutuksen ajoitus:
Lähiopetus 2012
vk 33-39
Työssäoppiminen
vk 40-46
Lähiopetus 2013
vk 2-11
Työssäoppiminen
vk 12-18
Valinnainen tutkinnon osa (10 ov)
1. Yhteiskunnallisuus ja kulttuurisuus mielenterveys- ja päihdetyössä
2. Mielenterveys- ja päihdeongelmat sekä hoitosuositukset
1. TOP-info
2. Työssä oppiminen
3. TOP-purku
4. Kokoava tehtävä
1. Hoidollinen yhteistyösuhde
2. Hoidolliset ja kuntouttavat ryhmät sekä luovan toiminnan menetelmät
3. Mielenterveys- ja päihdetyön lääkehoito
1. TOP-info
2. Työssä oppiminen
3. TOP-purku
4. Kokoava tehtävä
1. Päihdetyön psykososiaalinen lähestymistapa (2013 alkan 14.1.)
2. Ehkäisevä päihdetyö (verkko-opiskelupainotteinen)
3. Yrittäjyys (kts. avoin kurssitoiminta)
4. Erityistä tukea tarvitsevan lapsen hoito (ma-to ilta 18.2.13 -28.2.13 )
5. Vanhusten kotihoito ja huolenpito (21.1.13 , 6.3.13. ja 18.3.13 )
6. Monikulttuurisuus(18.2.13 klo 17-20.30 ja 14.3.13 klo 12.45-15.30)
Muu valmistava koulutus osaamisalojen yhteiseltä tarjottimelta:
- Vanhusten yleisimmät sairaudet / osallistuminen suositeltavaa 18.2.13 klo 17-20.30
- Vanhusten lääkehoito (ikäihmisten lääkehoito mielenterveys- ja päihdetyössä) 25.2.13 klo 17-20.30
VALINNAINEN TUTKINNONOSA
Päihdetyön psykososiaalinen lähestymistapa, valmistava opetus:
Asiosta PTA ryhmätunnuksella
-
Koulutusosio:
Asiakaslähtöisyys mielenterveys- ja päihdetyössä (vk 33-46)
Opetustapahtuma: Yhteiskunnallisuus ja kulttuurisuus mielenterveys- ja päihdetyössä (3 ov)
Oppimistilanteet:
- palvelujärjestelmä, säädökset ja etiikka (4 x 4 h)
-
laatutyö, asiakirjat ja oikeusturva (1 x 4 h)
-
työsuojelu sekä hygieniahoitaja (2 x 4 h, osaamisalojen yhteisenä tarjontana)
- hengellinen tuki (1 x 4h osaamisalojen yhteisenä tarjontana)
-
monikulttuurisuus (1 x 4 h)
-
sosiaaliset ongelmat ja tukeminen (2 x 4 h, joista toinen kerta toteutetaan osaamisalojen yhteisenä tarjontana)
Tutkinnon suorittajan nimi Yhteiskunnallisuus ja kulttuurisuus -verkkotehtävä
Oppisopimusopiskelijat aloitus syksy 2012:
-
Koulutusosio:
Asiakaslähtöisyys mielenterveys- ja päihdetyössä (vk 33-46)
Opetustapahtuma: Mielenterveys- ja päihdeongelmat sekä hoitosuositukset (6 ov)
Oppimistilanteet:
- persoonallisuuden rakenne ja toiminta (4 x 4h)
-
psyykkiset häiriöt ja hoitosuositukset (5 x 4h)
-
päihdeongelmat ja hoitosuositukset (4 x 4h)
Tutkinnon suorittajan nimi Lapsuus- tai nuoruusiässä alkavat häiriöt -verkkotehtävä Psyykkiset häiriöt ja hoitosuositukset - verkkotehtävä Päihdeongelmat ja hoitosuositukset -verkkotehtävä
r
-
Koulutusosio: Asiakaslähtöisyys mielenterveys- ja päihdetyössä
Opetustapahtuma:
Työssäoppiminen mielenterveys- ja päihdetyössä (vk 40-46)Oppimistilanteet:
- TOP-info
- työssäoppiminen
- TOP-purku
- kokoava tehtävä
- ammatillinen kasvu
Tutkinnon suorittajan nimi TOP-info
27.9.12
TOP-
tavoitteet
Itse-
arviointi
Työpaikan arviointi
TOP-purku
15.11. ja 16.11. (iltapäivällä luento)
Asiakaslähtöisyys Mt- ja päihdetyössä Kokoava tehtävä (erillinen arvosana)
-
Koulutusosio:
Mielenterveys- ja päihdetyön hoito- ja kuntoutusmenetelmät opetus (laajuus 14 ov) kevätlukukausi 2013
Koulutusosio muodostuu neljästä opetustapahtumasta, jotka suoritetaan alla olevan ohjeen mukaisesti sekä TOP-jakson yhteydessä tehtävästä kokoavasta tehtävästä. Lähiopetus laajentaa opiskelijan tietoperustaa ja tukee opiskelijan ammatillista kasvua sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Lähiopetukseen tulee osallistua oman henkilökohtaitamissuunnitelman mukaisesti. Poissaolot lähiopetuksesta korvataan oppimispäiväkirjalla, joka löytyy kunkin oppikurssin kohdalta.
Opetustapahtuma 1: Hoidollinen yhteistyösuhde (lähiopetus, kirjallisuustehtävä sekä turvallisuuskoulutus)
Opetustapahtuma 2: Hoidolliset ja kuntouttavat ryhmät sekä luovan toiminnan menetelmät (lähiopetus ja verkko-oppimistehtävä)
Opetustapahtuma 3: Mielenterveys-ja päihdetyön lääkehoito (lähiopetus, teoriatentti ja lääkelaskutentti sekä lääkehoidon TOP-tehtävä (pyydä todistus TOP-paikalta).
Opetustapahtuma 4: Työssä oppiminen mielenterveys- ja päihdetyössä
Jokaisesta em. neljästä opetustapahtumasta annetaan opintosuoritusmerkintä, kun kaikki siihen sisältyvät suoritukset on tehty. Kokonaisuudesta annetaan suoritusmerkintä kun kaikki henkilökohtaitamissuunnitelmaan sisältyvät opetustapahtumat on suoritettu sekä TOP-jakson yhteydessä tehty kokoava tehtävä (+ saatu allekirjoitettu todistus lääkehoidon top-jakson tehtävästä) on suoritettu.
Koulutusosio: Mielenterveys- ja päihdetyön hoito- ja kuntoutusmenetelmät (vk 2-18)
Opetustapahtuma: Hoidollinen yhteistyösuhde (2 ov)
Suorita: lähiopetus, kirjallisuustehtävä sekä turvallisuuskoulutus.
Korvaa lähiopetuksesta poissaolot oppimispäiväkirjalla.
Oppimistilanteet (lähiopetus):
- hoitoprosessi ja -suunnitelma sekä elämänhallinnassa tukeminen (1 x 4 h)
- hoitosuhdetyöskentely (1 x 4 h)
- hoitosuhteeseen vaikuttavat tekijät (1 x 4h)
- turvallisuuskoulutus (kevään TOP-jakson aikana, 1 x 8 h)
-
Koulutusosio: Mielenterveys- ja päihdetyön hoito- ja kuntoutusmenetelmät (vk 2-18)
Opetustapahtuma: Hoidolliset ja kuntouttavat ryhmät sekä luovan toiminnan menetelmät (3 ov)
Suorita: lähiopetus sekä verkko-oppimistehtävä.
Korvaa lähiopetuksesta poissaolot oppimispäiväkirjalla.
Oppimistilanteet lähiopetuksessa:
- ryhmäprosessi ja ryhmän ohjaaminen (1 x 4 h)
- yhteisöhoito (1 x 4 h)
- luovan toiminnan menetelmät (1 x 4 h)
- kognitiivinen terapia (1 x 4 h)
- ennaltaehkäisevän työn menetelmät (1 x 4 h)
- riskiehkäisyn menetelmät (1 x 4 h)
-
Koulutusosio:
Mielenterveys- ja päihdetyön hoito- ja kuntoutusmenetelmät (vk 2-18)
Opetustapahtuma: Mielenterveys- ja päihdetyön lääkehoito (2 ov)
Suorita: lähiopetus ja tentit (3 tenttiä: lääkelaskut, mt-lääkkkeet sekä pt-lääkkeet).
Korvaa lähiopetuksesta poissaolot oppimispiväkirjalla.
Oppimistilanteet:
- lääkehoito mielenterveys- ja päihdetyössä (1 x 4 h)
- mielenterveyslääkkeet (2 x 4 h)
- päihdelääkkeet (1 x 4 h)
- ikäihmisten lääkehoito mielenterveys- ja päihdetyössä (1 x 4 h)
- tentti: mielenterveyslääkkeet, päihdelääkkeet, lääkelaskut
-
Koulutusosio: Mielenterveys- ja päihdetyön hoito- ja kuntoutusmenetelmät (vk 2-18)
Opetustapahtuma:
Työssä oppiminen mielenterveys- ja päihdetyössä (vk 12-18)Oppimistilanteet
- TOP-info
- työssä oppiminen
- TOP-purku
- kokoava tehtävä
- ammatillinen kasvu
Tutkinnon suorittajan nimi TOP-info
TOP-tavoitteet
Lääkehoidon tehtävä
Itsearviointi
Työpaikan arviointi
TOP-purku
Kokoava tehtävä (erillinen arvosana) tai TOP-tehtävä
-
Valinnainen tutkinnon osa (10 ov)
Päihdetyön psykososiaalinen lähestymistapa
VALINNAINEN TUTKINNONOSA
Valmistava opetus:
Asiosta PTA ryhmätunnuksella
Tutkinnon suorittajan nimi
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
-
Valinnainen tutkinnon osa (10 ov)
Ehkäisevä päihdetyö
-
Valinnainen tutkinnon osa (10 ov)
Yrittäjyys
-
Tutkintosuoritus
Hyvää matkaa ja menestystä
mielenterveys- ja päihdetyön työtehtävissä!