Section outline





  • Tervetuloa Tie Hoitajaksi -hankkeessa
    kootulle opetusmateriaalisivustolle



    Kuva: Katri Mäkelä-Näkki



    Tämän verkkoalustan tarkoituksena on toimia materiaalipankkina erityisesti niille kouluttajille, jotka ovat ensimmäistä kertaa käynnistämässä sosiaali- ja terveysalalle valmentavaa koulutusta. Myös muut kouluttajat voivat hyödyntää alustalle koottuja materiaaleja ja ideoita.

    Verkkoalaustalle on kerätty Tie Hoitajaksi - hankkeessa tuotettuja koulutus- ja opetusmateriaaleja.
    Alustalle on liitetty myös opetusmateriaalia, jota on tuotettu Omnian aikuisopistossa lähihoitajaksi valmentavassa koulutuksessa olleen Mate-ryhmän (helmikuu-elokuu 2010) opetusta varten. Viimeksi mainittu opetusmateriaali kohdistuu lähinnä kasvatuksen osioiden kouluttamiseen ja sitä on hyödynnetty Tie Hoitajaksi - hankkeen koulutusosuudessa soveltuvin osin.

    Tie Hoitajaksi -hankkeen päättymisen jälkeen verkkoalustan päivittämistä jatketaan Omnian aikuisopistossa ajankohtaisten tarpeiden mukaisesti. Verkkoalaustan on tarkoitus toimia jatkossa täydentyvänä idea- ja materiaalipankkina.


    Tie Hoitajaksi - hanke (1.12.2009 - 31.10.2012)

    Hankkeen toteuttajina toimivat Koulutuskeskus Salpaus (hankkeen hallinnoija), Omnian aikuisopisto, Etelä-Kymeenlaakson ammattiopisto Ekami ja Lahden ammattikorkeakoulu.

    Tie hoitajaksi -hankeen tavoitteena oli kartoittaa maahanmuuttajataustaisten hoitoalan ammattilaisten mahdollisuuksia pätevöityä suomalaisen tutkintojärjestelmän mukaisiksi hoito- ja kasvatusalan ammattilaisiksi.

    Hankkeen aikana on kehitetty

    • soveltuvuuden arviointimalli
    • menetelmiä osaamisen tunnistamiseen
    • tuki- ja ohjausmalli
    • klinikkakouluttajamalli
    • monikulttuurisuusmentorikoulutustuote

    Tie hoitajaksi hankken koulutusosuuden tavoitteena oli, että opiskelija saavuttaa suomen kielellä sellaiset työelämä- ja opiskeluvalmiudet, että opiskelija voi hakeutua koulutusohjelman jälkeen sosiaali- ja terveysalan tutkinto-opiskelijaksi tai hakeutua ammattialan avustaviin työtehtäviin.

    Koulutusosuuden kohderyhmänä oli työttömät ja työttömyysuhan alaiset terveys- ja sosiaalialan opintoja suunnittelevat maahanmuuttajataustaiset henkilöt, joilla oli heikko kielitaito ja jotka tarvitsivat tukea ammatillisiin opintoihin ja suomalaisessa työelämässä toimimiseen.



    Lisätietoja Muratti-sivustolta

    http://salpro.salpaus.fi/muratti








  • Tie Hoitajaksi - hanketoiminta



    Kuva: Katri Mäkelä-Näkki



    Tie Hoitajaksi -hankkeessa vahvistetttiin maahanmuuttajaopiskelijoiden työssäoppimisen ohjausta mm. kouluttamalla työpaikkaohjaajia monikulttuurisuusmentorointiin. Hankkeessa luotiin klinikkakouluttajamalli, jossa kouluttaja osallistui opiskelijan ohjaamiseen paitsi oppilaitoksessa myös työpäikoilla. Teoriaopetus ja työssä oppiminen muodostivat näin kiinteän kokonaisuuden.

    Klinikkakouluttajamalli on aikuisen oppijan, mentorin ja kouluttajan yhteistyömalli, joka mahdollisti hyvin myös maahanmuuttajaopiskelijan osaamisen tunnistamisen suoraan aidoissa työtehtävissä. Konkrettisissa työtilanteissa teoriatiedon esille saaminen helpottui. Käytännön työssä esille tulevan osaamisen taustalla oleva teoriatieto oli helpommin tunnistettavissa aidoissa työtilanteissa myös silloin kun opiskelijan suomen kielen taito ei ollut kehittynyt hänellä olevan ammatillisen osaamisen tasolle.

    Materiaalit

    Omnian Tie Hoitajaksi -koulutusosuuden koulutussuunnitelma

    Monikulttuurisuusmentorikoulutuksen opetusmateriaali

    Mentorointimalli

    Ohjausmalli ja klinikkakouluttajamalli

    Hoitotyön opetusteemat


  • OPPIMAAN OPPIMINEN

    oppi

    Jotta ihminen voi oppia, hänellä on oltava motivaatio siihen. Kouluttajan yhtenä tehtävänä on toimia kannustajana tässä oppimisen prosessissa ja ohjata opiskelijaa oikeaan suuntaan. Nämä alla olevat tehtävä antavat opiskelijoille mietittäväksi omaa motivaatiota opiskelujensa suhteen.

  • TURVALLISUUS


    turva
    Kuva: Jenni Jaakola

    Aseptinen työskentely ja suojainten oikea käyttö on erittäin olennainen asia turvallisessa hoitotyössä. Tehtävien tarkoituksena on auttaa opiskelijoita ammatillisen sanaston sekä työtapojen oppimisessa.

  • VUOROVAIKUTUS

    kukk
    Kuva: Jenni Jaakola

    Vuorovaikutus ihmisen kanssa on hoitamisen peruskulmakivi. Näiden tehtävien kautta on tarkoitus luoda keskustelua opiskelijoiden kanssa vuorovaikutuksen tärkeydestä ja miten se ilmenee muutenkin kuin puhumisen kautta.

  • AKTIVITEETTI


    asento
    Kuva: Jenni Jaakola

    Asentohoito ja ihmisen liikkumisessa avustaminen on tärkeää varsinkin silloin, kun ihmisellä on vaikeuksia tehdä sitä yksin. Näiden tehtävien avulla opiskelija tutustuu erilaisiin apuvälineisiin ja menetelmiin, joita voidaan käyttää potilaan tai asukkaan liikkumisen tukena. Harjoitusten tehtävänä on kartuttaa myös opiskelijoiden ammatillista sanastoa.

  • LEPO JA UNI


    uni
    Kuva: Jenni Jaakola

    Jokainen ihminen tarvitsee lepoa riittävästi, jotta jaksaa arjen askareet. "Nukutko tarpeeksi" -video on hyvä pohjustus tälle keskustelulle ja opiskelunkin aikana tähän on hyvä kiinnittää huomio. Onhan tutkittu, että riittävä lepo parantaa oppimisvalmiuksia ja oppimisen tuloksia.

    Rentoutusharjoituksia selkokielisinä
  • HENGITYS JA VERENKIERTO



    Kuva: Kissalla on yhdeksän henkeä / Katri Mäkelä-Näkki

    Tehtävien tarkoituksena on se, että opiskelija ammatillisen kielen lisäksi tutustuu hengitykseen vaikuttaviin sairauksiin, jotka ovat kansanterveydellisestikin merkittäviä.

    EA 1 -selkokielimateriaalilinkki


  • AISTITOIMINNAT

    Kuva: Katri Mäkelä-Näkki

    Salpauksen materiaali

  • RAVITSEMUS JA NESTETASAPAINO

    hengitys

    Kuva: Jenni Jaakola


    Salpauksen materiaali
  • ERITTÄMINEN

    kuk
    Kuva: Jenni Jaakola

    Kuvat erittämiseen liittyvistä apuvälineistä auttaa opiskelijaa hahmottamaan niitä avun tarpeita, joita ihmisellä voi olla. Tehtävien tarkoituksena on myös lisätä opiskelijoiden ammatillisen sanaston osaamista.

  • PUHTAUS JA IHON HOITO SEKÄ PUKEUTUMINEN

    Kuva: Puhtaus on puoli ruokaa / Katri Mäkelä-Näkki


    Salpauksen materiaali


  • KUOLEMAN KOHTAAMINEN JA SAATTOHOITO

    työelämä
    Kuva: Jenni Jaakola


    Salpauksen materiaali


  • DOKUMENTOINTI

    Kuva: Katri Mäkelä-Näkki


    Salpauksen materiaali

  • KIELIOPPIA JA LUKUHARJOITUKSIA


    työ
    Kuva: Jenni Jaakola

    Näiden erilaisten harjoitusten tarkoituksena on vahvistaa opiskelijoiden suomen kielen taitoa.

  • TYÖELÄMÄJAKSON TEHTÄVÄT


    oppiminen

    Työelämässä rutiini ja kiire voivat viedä mennessään, joten näiden tehtävien tarkoituksena on kiinnittää opiskelijoiden huomion erilaisiin asioihin, jotka esiintyvät työssä.

    Yrittäjyystesti

    Linkki työelämäsertifikaattiin
  • ETÄTEHTÄVÄT


    tehtävä

    Etätehtävien tarkoituksena on se, että opiskelija oppii lisää terveyteen liittyvää sanastoa sekä pohtii viestimiskulttuurin suhdetta työelämän ja omien kokemustensa välillä.

  • TYÖELÄMÄ- JA TYÖNHAKUVALMENNUS


    Kuva: Katri Mäkelä-Näkki

    Tehtävien tarkoituksena on auttaa opiskelijoita työelämäsertifikaatin ja hygieniapassin suorittamisen valmistautumisessa.

  • OPINTOKÄYNNIT

    kasvatus
    Kuva: Jenni Jaakola

    Opintokäynti tehtiin lääketieteen historian museoon ja tarkoituksena on, että opiskelijat kirjoittaisivat raportin käynnistä. Tehtävässä on ohjeellisia kysymyksiä opiskelijoille, joiden pohjalta he voivat miettiä opintokäynnin tarkoitusta ja oppia kieltä.


  • KASVATUS: KÄYTETTYJÄ MENETELMIÄ JA OPPIMISTEHTÄVIÄ




    opinto
    Kuva: Jenni Jaakola




  • ONNEA JA MENESTYSTÄ SINULLE VALITSEMALLASI AMMATILLISELLA TIELLÄ




    Kuva: Katri Mäkelä-Näkki