Kurssi: XR UUTEEN TODELLISUUTEEN, Osio: 1.2. Rautaa ja softaa | Moodle | Omnia

Kurssin etusivu
  • Aloita tästä


1.2. Rautaa ja softaa

  • 1.2. Rautaa ja softaa

    Lisätty ja sekoitettu todellisuus

    AR:ssä eli lisätyssä todellisuudessa katselet älypuhelimen tai datalasien kautta todellista maailmaa, johon on lisätty digitaalista sisältöä: tietoa, pelihahmoja ym.

    Tämä lisäsisältö vaatii yleensä jonkin tarkoitukseen kehitetyn mobiilisovelluksen. On kaksi erilaista perusteknologiaa, jolla AR:n digisisältö tulee näkyviin: markkerit ja SLAM.

    A kid with an iPad watching a book with augmented content

    1. Markkerit. 

    Puhelimen tai datalasien kameran kautta appi tunnistaa etukäteen määritellyn logon, kuvan tai muun hahmon (vaikkapa kaistaviivat). Sen perusteella appi tuo ruudulle sisältöä kuten lisätietoa, ohjeita tai pelitapahtumia. Yleisin markkeri on QR-koodi. Myös kuva- ja oppikirjoissa käytetään paljon markkeripohjaisia ratkaisuja. Moduuli 2.2:ssa esitelty Zappar on markkeripohjainen ratkaisu.

    mobile phone with pokemon character2. SLAM (simultaneous localization and mapping). 

    Älypuhelin tai vastaava laite tunnistaa sijaintinsa ja tuo ruudulle sisältöä sen perusteella.

    MR eli sekoitettu todellisuus vaatii yleensä erityiset tähän käyttöön tarkoitetut datalasit. Ne tunnistavat käyttäjän asennon ja suunnan lisäksi esimerkiksi tiettyjä käsien eleitä. 

    AR- ja MR-laseja on esitelty ja vertailtu sivustolla aniwaa.com. Filter-valikosta voit listata tuotteita esim. Categoryn perusteella.  

    AR-sovellukset haetaan älypuhelimen käyttöjärjestelmästä riippuen Play-kaupasta, Appstoresta tai laitepohjaisesta storesta kuten Oculus, Daydream tai Samsung XR, usein suoraan sovelluksen sisältä. MR-sovellukset haetaan samalla tavalla.