Kurssi: XR UUTEEN TODELLISUUTEEN, Osio: 1.1. Mitä XR on? | Moodle | Omnia

Kurssin etusivu
  • Aloita tästä


1.1. Mitä XR on?

  • 1.1. Mitä XR on?

    VR-MR-AR photo by VMA-Nordic, https://www.vma-nordic.com/vr-mr-ar-xr/

    Teknologia kehittyy vauhdilla. Aiempi selkeä jako käsitteiden välillä hämärtyy. Lisätty todellisuus (AR), virtuaalitodellisuus (VR) sekä mixed reality (MR, suomeksi ehkäpä yhdistetty todellisuus) sulautuvat entistä enemmän toisiinsa. Kaikki nämä kuuluvat XR:ään.

    XR ("X Reality" tai "Extended Reality") on yläkäsite eli “sateenvarjo” erilaisille digitaalisilla syötteillä täydennetyille havaintoympäristöille ja siihen liittyville teknologioille. 

    Kaikissa näissä ihminen havainnoi ja toimii osittain tai kokonaan digitaalisesti luodussa ympäristössä ja teknologian avustamana.

    Käsitteitä käytetään eri yhteyksissä eri tavoin. On sellaisia raja-alueita, joita jotkut eivät lue XR:ään kuuluvaksi. Tällainen on esimerkiksi interaktiiviset 360-videot. Tällä kurssilla käsitellään myös niitä.

    Perinteisin tapa kuvata XR:n eri tapoja yhdistää reaali- ja digitodellisuutta on Milgram ym. (1994) käyttämä jana. Sen päätepisteinä ovat todellinen fysikaalinen havaintoympäristö ja täysin digitaalinen havaintoympäristö, jonka käyttäjä kokee todellisen maailman sijaan.

    Milgram's diagram of real-virtual continuum

    Milgramin käsitteet ovat hiukan erilaiset kuin mitä nykyisin käytetään. Parhaiten se auttaa hahmottamaan sen, että lisätty todellisuus AR sisältää reaalisen havaintomaailman kun taas virtuaalitodellisuus VR on puhtaasti virtuaalinen maailma.