Osalla yrityksistä on myös myynnin ja markkinoinnin osaajia. Alan ammattilaiset tekevät aktiivista myyntityötä ulospäin, ja auttavat brändin kehittämisessä ja materiaalin tuotannossa sidosryhmiä hyödyntäen. Alalle on hakeuduttu pelialalta, kaupallisilta aloilta, virtuaalisten tai lisätyn todellisuuden WOW! -kokemusten pohjalta, sekä alan kontaktien ja verkostojen saattelemana.
XR-yrityksessä voi työskennellä myös sisältöosaajia, esim. Osgenicissa työskentelee kolme lääkäriä. Muut yrityksen työntekijät ovat koodajia ja 3D-mallintajia kuudesta eri maasta. Arilyn:issä työskentelee henkilö nimikkeellä vastaava tuottaja / Executive Producer. XR-yrityksissä työskentelee myös projektipäälliköitä. Projektipäälliköiden työnkuvassa on paljon samaa kuin kulttuurituottajan työnkuvassa.
Kulttuurituottaja ammattinimikkeiden viidakossa
Kulttuurituottajan tulee perehtyä aiheeseen, koska kyseessä on merkittävä tulevaisuuden teknologia. Alan asiantuntijat povaavat isoa läpimurtoa, ja kulttuurituottajan tulisi olla tietoinen massojen liikehdinnästä. Alalle on tultu moninaisia reittejä, eikä kulttuurituottajan kannata hävetä koulutustaustaansa. Kulttuurituottajalla on jo paljon osaamista projektinhallinnasta, mitä voi heti hyödyntää XR-maailmassa. Kuitenkin erikoisosaamista tarvitaan vielä lisää esimerkiksi eri alojen asiantuntijuuksien tunnistamisessa ja ICT-alan työryhmien koostamisesta. Start-up-maailman rahoitusmallit eivät myöskään ole täysin verrattavissa kulttuurialan apurahahakemuksiin.