Taulukossa on esimerkki, miten konseptia muuttamalla voidaan tiputtaa tuotannon kustannuksia.
Konsepti: “Tehdään ihmishahmoja VR:ään ja keskustellaan niiden kanssa elämästä”
Haluttu ominaisuus
|
Kallis ratkaisu
|
Edullinen ratkaisu
|
Ihmishahmojen toteutus
|
Mallinnetaan itse omat ihmiset ilman, että osutaan uncanny valley -alueelle
|
Sarjakuvamaiset 3d mallit asset storeista ostettuna
|
Keskustelevat hahmot
|
Koneoppiva tekoäly, joka vastailee kysymyksiin
|
Käyttäjälle annettuihin valintoihin perustuva keskustelupolku
|
Interaktio jolla kerrotaan hahmolle, mistä halutaan puhua
|
Puhetunnistus ja sen muutaminen koneen toiminnoiksi
|
Osoittimella toimintojen valitseminen keskustelupuusta.
|
Ilman teknistä osaamista on tietenkin vaikea keksiä halpaa ratkaisua, mutta nyrkkisääntönä voi pitää: "Jos en tiedä miten asia tehdään teknisesti, se on todennäköisesti kallista". Mitä enemmän on kertynyt teknologista osaamista sitä halvemmaksi tuottamani ohjelmistot ovat muuttuneet, koska tällöin minulle ei voida myöskään myydä mitään, mitä en halua.
Aina syy tähän ei ole pahantahtoisuus myyvältä osapuolelta, vaan erilaisilla teknologisilla ratkaisuilla saadaan erilaisia tuloksia. Ohjelmistossa ei koskaan päästä 100% tarkkaan määrittelyyn siitä mitä asiakas haluaa, joten toteuttaja ja tilaaja voivat usein päätyä erilaiseen näkemykseen haetusta lopputuloksesta.
Hyvältä konseptilta tärkeintä on, että se on selkeä. Ylläolevan kaltaisella määrittelyllä toteuttajalle selviää mitä asiakas oikeasti haluaa. Tarkka kuvaus tiputtaa aina kustannuksia tai ainakin vähentää odottamattomia kuluja, kun toteuttaja tekee sellaista tuotetta jonka asiakas haluaa.
Usein etenkin edulliset toteuttajat eivät ole kokeneita ohjelmistotuotantoprojekteissa ja heiltä jää asiakkaan tarkempi haastattelu tuotteen ominaisuuksista tekemättä. Tällöin käytetään paljon aikaa asioihin joita ei olisi välttämättä ollut tarpeellista tehdä.